Objekty a pole

Objekty

Objekty jsou věci. Vreálném světě, na rozdíl od toho virtuálního světa plného programování, jsou míč a auto objekty. Objekt je něco co se dá popisovat a něco s čím se dá určitým způsobem pracovat. Objekty s vytváří dvěma způsoby var auto = new Object; nebo takto var auto = {}, který z těchto způsobů využijete záleží jen na Vás.

            var auto = {};
            auto["BMW"] = new Object;
            auto["Audi"] = new Object;
            auto["Škoda"] = new Object;
            auto["Ford"] = new Object;
            auto["BMW"].model = "M3";
            auto["Audi"].model = "R8";
            auto["Škoda"].model = "Octavia";
            auto["Ford"].model = "Fiesta";
        

Atributy

Objekty má atributy. Budeme-li opět svět programování srovnlávat s tím skutečným, tak poté míč má např. atrubut barva s hodnotou červená. Nebo také velikost s hodnotami např. malý, střední a velký. Tyto atributy lze reprezentovat takto:

             mic.barva
             mic.velikost
        

Metody

Stejně jako atributy mohou mít objekty i metody. Metoda objektu říká, jakým způsebem se bude chovat.

                mic.kutalejSe = function() {
                    var vzdalenost = this. velikost * this.sila;
                }        
        

Třídy

Třídy definují kolekce objektů, které sdílí stelné atributy a metody. Teďkom si ukážeme jak výše uvedené objekty zapsat pomocí třídy:

            var auto = {};
            function auto(model) {
                    this.model = model;
            }
            auto["BMW"] = new auto("M3");
            auto["Audi"] = new auto("R8");
            auto["Škoda"] = new auto("Octavia");
            auto["Ford"] = new auto("Fiesta");
        

Hledání atributu

Někdy chceme nebo potřebuje procházet všemi atributy objektu. K tomuto účelu slouží operátor in, tak jak ukazuje následující programový kód:

            if (atribut in objekt) {
                    //proveď akci
            }
        

Přidání metod k objektu

Stejně jako se k objektu přidávaly atributy, tak se mohou přidávat i metody. Podívejte se na tento kód:

            function auto(model) {
                this.zobraz = function zobraz() {
                           alert("Zde dochází k zavolání této metody.")
                }
            }
        

Pole

Pole je skupina proměnných, které mají něco společného (jména měsíců, dnů). Každé pole má své jméno a jeho prvky jsou postupně číslovány od 0 dále. Prvky můžete i pojmenovat. Pole můžeme vytvořit několik způsoby, jedním z nich je využití konstruktoru Array:

            var auto = new Array();
            auto[0] = "BMW";
            auto[1] = "Audi";
            auto[2] = "Škoda";
            auto[3] = "Ford";
        

Nebo také takto:

            var auto = ["BMW","Audi","Škoda","Ford"];
        

Atribut length

Atribut length nám udává kolik prvků dané pole obsahuje. Takto:

            var pocetAut = auto.length; // počet aut = 4
        

K poli lze prvky i přidávat nebo odebírat. Pro přidání prvku pouřijeme metodu concat (přidává prvek na konec pole) a pro odebrání prvku používáme metodu pop, která nám odebere prvek na konci pole.

Existuje také jednoduchý způsob jak zobrazit všechny prvky pole a to pomoci metody join, u které udáváme libovolný parametr do kulatých závorek za metodu, kterým chceme dané prvky v poli oddělit.

Vestavěné objekty

JavaScript obsahujě několik vestavěných objektů, které nám pomáhají v běžných úkolech. Mezi tyto objekty patří: Date, Number,Math String, Regexp.

Date (datum a čas)

JavaScriptem je možné vytvořit hodiny, kalendář, načasovat procedury a mnoho dalšího. Díky této možnosti můžete svůj web přizpůsobit času. Ráno může být například světlejší než večer. Datum se vkládá metodou new Date();, která zároveň vloží i čas.

            var datum = new Date();
            document.write(datum);
        
Metody zpracovávají cí datum:
Metody Vrátí
getDate() číslo dne 1-31
getMonth() číslo měsíce 0-11 (0..leden)
getYear() čtyřmístní rok (v pžípadě MSIE) v jiném případě vrací počet riků od roku 1900
Metody zpracovávají cí čas:
Metody Vrátí
getHours() číslo hodiny 0-23
getMinutes() číslo minuty 0-59
getSeconds() číslo sekundy 0-59

Ukázka, která vypíše čas:

                datum = new Date()
                with (datum){
                h = getHours();
                m = getMinutes();
                s = getSeconds();
                }
                document.write(h+":"+m+":"+s);